VPV je špeciálne vozidlo slúžiace k uvoľňovaniu a odsunu
poškodenej kolesovej alebo pásovej techniky do hmotnosti 15 000 kg. Konštrukčne
vychádza z typovej rady BVP-1. Vývoj vo Výskumno-vývojovom ústave ZTS Martin bol
ukončený v roku 1983. Sériovú výrobu od roku 1984 realizuje ZTS š.p. v Detve
(Podpolianske strojárne Detva a.s.). Vozidlo bolo vyrábané výhradne pre potreby
československej armády.
VPV konštrukčne vychádza z BVP-1. Podvozok sa odlišuje pridaním
tlmičov na druhý pár pojazdových kolies, hydraulicky výklopnou radlicou pod prednou
časťou vozidla a ťažným závesom na zadnom čele vozidla. Najviac zmien je v bojovom
priestore. V mieste, kde je u BVP bojová veža sa nachádza ukladací bubon navijaku
s lanom priemeru 19 mm a dĺžkou 120 m. Má vlastný pohon hydromotorom cez prevodovku
a samostatnú brzdu. Pohon navijaku zabezpečuje prevod od pohonnej jednotky vozidla
cez prevodovku navijaku ťažné kladky. Tento celok je umiestnený v motorovom
priestore pred prevodovou skriňou vozidla. V priamom ťahu je navijak schopný
vyvinúť maximálnu silu 125 kN. Pracovná rýchlosť navijaku je závislá od zaradeného
rýchlostného stupňa prevodovky a pohybuje sa od 0,13 m/s pri zaradenom prvom
prevodovom stupni a otáčkach motora 1600 ot./min. do 0,8 m/s pri zaradenom piatom
prevodovom stupni. Ovládanie celého uvoľňovacieho systému riadi vodič ovládacími
a kontrolnými prvkami umiestnenými v priestore vodiča. V strede ukladacieho bubna
je veliteľská vežička. Na vonkajšej prírube má lafetovaný 7,62 mm guľomet PKT.
V zadnej časti vozidla na strope sa nachádza žeriav. Maximálna nosnosť
žeriavu bez koncového nadstavca je 5200 kg s výškou zdvihu 2,9 m. S použitím
nadstavca je nosnosť 2500 kg s výškou zdvihu 4,5 m. Otáčanie žeriavu o 360°
zabezpečuje hydromotor. Zdvih ramena zabezpečuje hydraulický valec. Bubon
s lanom priemeru 12,5 mm poháňa hydromotor. Vlastné ovládanie žeriava obstaráva
žeriavnik zvonku vozidla prenosným ovládacím panelom.
Z pravých zadných dverí bola demontovaná palivová nádrž a na jej
mieste sa nachádza rozkladací pracovný stôl. Vo vozidle je umiestnené zváracie a
rezacie zariadenie, ktorého zdrojom je dynamo motora. Zvárať sa môže elektródami
s priemerom 3,15 mm až 5 mm. Rezací a zvárací prúd sa môže plynulo regulovať
v rozsahu 110 až 300 A. Vzhľadom na energetickú náročnosť sa počas celej práce
uvedeného agregátu vyžaduje chod spaľovacieho motora.
Posádku tvoria tri osoby. Veliteľ vozidla, ktorý vykonáva aj funkcie
žeriavnika a môže zvárať a viazať bremená. Druhý člen posádky je vodič vozidla
vykonávajúci funkciu uvoľňovača (môže zvárať a viazať bremená). Tretí člen osádky
je príslušník jednotky technického zabezpečenia. V nutnom prípade môžu byť
vo vozidle prepravované ďalšia dve osoby, prípadne posádka poškodeného alebo
ťahaného vozidla.