VPV



TECHNICKÉ ÚDAJE :
 Dĺžka7 130 mm
 Šírka2 940 mm
 Výška v prepravnej polohe2 350 mm
 Hmotnosť14 300 kg
 Maximálna rýchlosť na ceste60 km/h
 Maximálna rýchlosť plavby7 km/h
 Dojazd600 km

   VPV je špeciálne vozidlo slúžiace k uvoľňovaniu a odsunu poškodenej kolesovej alebo pásovej techniky do hmotnosti 15 000 kg. Konštrukčne vychádza z typovej rady BVP-1. Vývoj vo Výskumno-vývojovom ústave ZTS Martin bol ukončený v roku 1983. Sériovú výrobu od roku 1984 realizuje ZTS š.p. v Detve (Podpolianske strojárne Detva a.s.). Vozidlo bolo vyrábané výhradne pre potreby československej armády.

   Technický popis

   VPV konštrukčne vychádza z BVP-1. Podvozok sa odlišuje pridaním tlmičov na druhý pár pojazdových kolies, hydraulicky výklopnou radlicou pod prednou časťou vozidla a ťažným závesom na zadnom čele vozidla. Najviac zmien je v bojovom priestore. V mieste, kde je u BVP bojová veža sa nachádza ukladací bubon navijaku s lanom priemeru 19 mm a dĺžkou 120 m. Má vlastný pohon hydromotorom cez prevodovku a samostatnú brzdu. Pohon navijaku zabezpečuje prevod od pohonnej jednotky vozidla cez prevodovku navijaku ťažné kladky. Tento celok je umiestnený v motorovom priestore pred prevodovou skriňou vozidla. V priamom ťahu je navijak schopný vyvinúť maximálnu silu 125 kN. Pracovná rýchlosť navijaku je závislá od zaradeného rýchlostného stupňa prevodovky a pohybuje sa od 0,13 m/s pri zaradenom prvom prevodovom stupni a otáčkach motora 1600 ot./min. do 0,8 m/s pri zaradenom piatom prevodovom stupni. Ovládanie celého uvoľňovacieho systému riadi vodič ovládacími a kontrolnými prvkami umiestnenými v priestore vodiča. V strede ukladacieho bubna je veliteľská vežička. Na vonkajšej prírube má lafetovaný 7,62 mm guľomet PKT.
   V zadnej časti vozidla na strope sa nachádza žeriav. Maximálna nosnosť žeriavu bez koncového nadstavca je 5200 kg s výškou zdvihu 2,9 m. S použitím nadstavca je nosnosť 2500 kg s výškou zdvihu 4,5 m. Otáčanie žeriavu o 360° zabezpečuje hydromotor. Zdvih ramena zabezpečuje hydraulický valec. Bubon s lanom priemeru 12,5 mm poháňa hydromotor. Vlastné ovládanie žeriava obstaráva žeriavnik zvonku vozidla prenosným ovládacím panelom.
   Z pravých zadných dverí bola demontovaná palivová nádrž a na jej mieste sa nachádza rozkladací pracovný stôl. Vo vozidle je umiestnené zváracie a rezacie zariadenie, ktorého zdrojom je dynamo motora. Zvárať sa môže elektródami s priemerom 3,15 mm až 5 mm. Rezací a zvárací prúd sa môže plynulo regulovať v rozsahu 110 až 300 A. Vzhľadom na energetickú náročnosť sa počas celej práce uvedeného agregátu vyžaduje chod spaľovacieho motora.
   Posádku tvoria tri osoby. Veliteľ vozidla, ktorý vykonáva aj funkcie žeriavnika a môže zvárať a viazať bremená. Druhý člen posádky je vodič vozidla vykonávajúci funkciu uvoľňovača (môže zvárať a viazať bremená). Tretí člen osádky je príslušník jednotky technického zabezpečenia. V nutnom prípade môžu byť vo vozidle prepravované ďalšia dve osoby, prípadne posádka poškodeného alebo ťahaného vozidla.

   Použitá literatúra
APOLÓGIA č.9/1998; VPV-uvoľňovacie pásové vozidlo, autor: Ing. Juraj Budáč
ATM č.1/1998; VPV-vyprošťovací pásové vozidlo, autor: Ing. Jan Martinec


  « SPÄŤ Fotoalbum »