PRAGA V3S






TECHNICKÉ ÚDAJE :
 Dĺžka6 910 mm
 Šírka2 320 mm
 Výška :
 - bez plachty2 550 mm
 - s plachtou2 780 (2 970) mm
 Svetlá výška400 mm
 Rozchod kolies :
 -predná náprava1 870 mm
 -zadná náprava1 755 mm
 Rázvor3 580 + 1 120 mm
 Pohotovostná hmotnosť5 550 kg
 Celková hmotnosť :
 -cesta11 060 kg
 -terén9 060 kg
 Výkon motora70 kW
 Max. rýchlosť60 km/h

   Automobil Praga V3S (vojenský 3 tonový špeciál) je stredný nákladný automobil. Je určený na prepravu osôb, nákladu, zbraňových systémov, špeciálnych nadstavieb po ceste alebo v ťažkom teréne. Prototyp bol vyrobený v roku 1952 a od roku 1953 bol vyrábaný sériovo. Postupnou modernizáciou boli vyvinuté typy V3S- M1 a V3S- M2. Posledným modernizovaným typom bol automobil V3S 6x6 Turbo- M6. Podstatnou zmenou u tohoto typu je výmena hnacieho agregátu (motor AVIA Turbo), modernizácia brzdovej sústavy a riadenia.

   Technický popis

   Rám vozidla je rebrinový, skonštruovaný z oceľových nosníkov, vpredu a vzadu vybavený nárazníkom. Vozidlo má tri pevné, hnacie nápravy so stálymi redukciami v kolesách, pričom zadné nápravy majú uzávierky diferenciálu. Odpruženie náprav je listovými pružinami s gumenými dorazmi a predná náprava je hydraulickými pákovými tlmičmi. Na vozidle je 10 kolies, pričom na zadných nápravách je dvojitá montáž.
   Motor T- 912 je vzduchom chladený štvortaktný vznetový radový šesťvalec s ventilovým rozvodom OHV, so samostatne demontovateľnými hlavami a valcami. Mazanie je tlakové so suchou kľukovou skriňou. Prevodový mechanizmus tvorí jednokotúčová suchá spojka a prevodovka s ručným mechanickým radením s prídavnou prevodovkou. Z prídavnej prevodovky je vyvedený náhon na tri nápravy a navijak, ktorý má ťah 30 kN.
   Kabína vozidla je polokapotová , s oceľovou konštrukciou a dvomi sedadlami. Za kabínou je valníková plošina drevenej konštrukcie. Bočnice a zadné čelo sú sklopné, zvýšené odoberateľnými latkovými nadstavcami. V bočniciach sú zabudované sklopné latkové lavice s vysúvateľnými podperami. V bočných nadstavcoch sú zasunuté štyri oblúky pre plachtu. Ak nie je valníková plošina zakrytá plachtou, môže sa plachta a oblúky uložiť na predné čelo plošiny. Medzi kabínou a valníkovou plošinou sú umiestnené dve rezervné kolesá.

   Verzie a odvodené typy

Vozidlo Praga V3S bolo vyrábané v rôznych vojenských aj civilných modifikáciách. Základnou vojenskou verziou bol valník. Ďalšie verzie boli napríklad rôzne skriňové nadstavby (dielňa, rádiovoz), cisterna, autožeriav, nosič vrtnej súpravy a mnoho ďalších.

   Použitá literatúra
  APOLÓGIA č.12/1998; Automobilová legenda PRAGA V3S, autor: pplk. Igor Frtús


  « SPÄŤ Fotoalbum »