Vozidlo PANDUR vyvinula z vlastnej iniciatívy firma
Steyr-Daimler-Puch. Vývoj bol zahájený koncom 70. rokov 20. storočia.
Prvé vozidlo z jedenástich predsériových bolo vyrobené v roku 1986. Impulzom
pre zahájenie sériovej výroby bola objednávka rakúskej armády.
Zdokonalené vozidlo PANDUR II má zmenený tvar korby a podvozok s usporiadaním
6x6 a 8x8, pričom využíva 90% komponentov z typu PANDUR.
Pandur je kolesové obrnené vozidlo s pohonom všetkých kolies. Predné
dve nápravy sú riaditeľné. Všetky kolesá sú nezávisle zavesené, na predných
nápravách na dvojici výkyvných ramien, na zadnej náprave na vlečnom ramene.
Predné nápravy sú odpružené vinutými pružinami a zadná náprava torznými tyčami.
Každý záves má teleskopický tlmič. Kolesá sú vybavené centrálnym dohusťovaním a
konštrukcia disku umožňuje dojazd aj pri poškodení pneumatiky.
Pohonná jednotka s prevodovým agregátom je umiestnená v pravej prednej
časti korby vozidla. Ide o radový preplňovaný šesťvalcový vznetový motor Steyr
WD 612.35 s priamym vstrekovaním paliva a medzistupňovým chladičom, s výkonom
209 kW. Motor je vybavený motorovou brzdou. Koncová časť výfukového systému,
ktorá je umiestnená na pravej bočnici korby, má protihlukovú a tepelnoizolačnú
úpravu znižujúcu zvukovú a infračervenú signatúru vozidla.
Prevodovka Allison MT 653DR je plnoautomatická, hydraulicky ovládaná,
s hydrodynamickým meničom krútiaceho momentu. Prevodovka má päť stupňov na jazdu
dopredu a jeden na jazdu dozadu. Vozidlo možno na želanie vybaviť počítačovým
systémom Automatic Drivetrain Management (ADM), ktorý priebežne optimalizuje
trakčné schopnosti vozidla (automaticky ovláda uzávierky diferenciálov) a slúži aj
na diagnostikovanie porúch a ich vizuálnu a zvukovú signalizáciu.
Tvar korby, zvarenej z homogénneho panciera, bol optimalizovaný
počítačom, aby sa dosiahla čo najmenšia efektívna radarová odrazová plocha. Vpredu
na ľavej strane korby je príklop vodiča a na zadnom čele veľkorozmerné dvojkrídlové
dvere. Usporiadanie otvorov na strope je variabilné a závisí od verzie vozidla.
Obojživelná modifikácia má po oboch stranách zadnej časti korby vodometné pohonné
jednotky a vpredu na hornom šikmom pancieri veľkoplošný sklopný vlnolam. Korba je
balisticky odolná proti účinku striel kalibru 7,62 mm zo všetkých strán a proti
účinku striel kalibru 12,7 mm spredu v uhle 30° od pozdĺžnej osi vozidla. Vnútorné
steny majú špeciálne kevlarové obloženie, ktoré zachytáva črepiny alebo
odštiepené kusy panciera pri zásahu mínou alebo priebojnou strelou. Vonkajší povrch
korby je vybavený špeciálnym náterom absorbujúcim infražiarenie, ktorého zdrojom je
pohonný agregát vozidla.
PANDUR II
Vozidlá Pandur II existjú v dvoch základných verziách 6x6 a 8x8,
pričom sa využívajú zhruba 90% komponentov z predošlého typu Pandur. Vozidlá
majú zabezpečenú balistickú odolnosť proti priebojnej strele (AP) kalibru 7,62 mm
a s dodatkovým pancierom aj proti priebojnej strele (AP) kalibru 14,5 mm
zo vzdialenosti 100 metrov. Vnútrajšok korby má kevlarové protičrepinové obloženie.
Dvojité sendvičové dno korby a zavesené sedačky osádky prispievajú k lepšej ochrane
proti účinku mín.
Pohonná sústava je riešená ako "power-pack" (spoločný pre obe verzie)
pozostávajúci z radového šesťvalcového turbodiesela Cummins ISC 350 s medzistupňovým
chladičom a výkonom 355 k (verzia 6x6) alebo 405 k (verzia 8x8),
úplne automatickej elektronicky riadenej šesťstupňovej prevodovky ZF 6 HP 602 C a
dvojstupňového meniča krútiaceho momentu. Montáž alebo demontáž celého power-packu
trvá 15 minút.
Podvozok preberá konštrukčné skupiny z typu Pandur. Verzia 6x6 PandurII
uvezie spolu 12 osôb a môže mať zabudované zbrane do kalibru 90 mm, zatiaľ čo
verzia 8x8 má miesto pre 14 osôb a môže niesť zbraňový systém do kalibru 105 mm
(pre americkú armádu systém GDLS s kanónom 105 mm). Pre rakúsku armádu sa
predpokladajú dodávky s vežovým stabilizovaným kanónom Mauser kalibru 30 mm a
spriahnutým guľometom kalibru 7,62 mm. Ide o vežu z rakúskeho pásového bojového
vozidla pechoty ULAN, vrátane systému riadenia paľby. Dodávať sa budú aj obojživelné moditikácie.
Obrnený transportér - slúži na prepravu osemčlenného mužstva. Rakúske
vozidlá sú vyzbrojené 12,7 mm guľometom M2HB. Vozidlo existuje v dvoch verziách
dĺžky: základná má rázvor medzi 2. a 3. nápravou 1530 mm a predĺžená verzia má
rázvor 1830 mm.
Vozidlo na prevoz ranených - využíva verziu s predĺženú rázvorom a má o
300 mm vyššiu strednú a zadnú časť. Umožňuje prepravu štyroch ležiacich alebo
dvoch ležiacich a troch sediacich alebo šesť sediacich zranených.
Prieskumné vozidlo - je vybavené dvojmiestnou vežou Steyr-Daimler-Puch s
automatickým kanónom MK30- 2 kalibru 30 mm.
Vozidlo palebnej podpory - je vybavené dvojmiestnou vežou Cockerill s
kanónom kalibru 90 mm.
Bojové vozidlo pechoty - túto verziu ponúka americká firma AV Technology,
ktorá vlastní licenciu na výrobu a predaj na americkom trhu aj v iných regiónoch.
Stíhač tankov - táto verzia je vybavená vežou Euromissile UTM 800
s štvornásobným odpaľovacím zariadením pre riadené streli HOT alebo pancierovou
vežou ATL s dvojnásobným odpaľovacím zariadením TOW.
Minometná verzia - je vybavená mínometom kalibru 81 mm.
Vyslobodzovacie a opravárenské vozidlo - má na ľavej zadnej časti korby
umiestnený žeriav s ramenom dlhým 3660 mm a otočným o 145° s max. nosnosťou 3000 kg.
APOLÓGIA č.6,7/2002; Obrnené vozidlá PANDUR a PANDUR II, autor: Ing. František Ježek
ATM č.11/1999; PANDUR
ARMOR FOTO
|