PANDUR





TECHNICKÉ ÚDAJE :
 VerziaPANDUR 6x6 (OT/APC)PANDUR II 6x6PANDUR II 8x8
 Dĺžka6 282 mm6 450 mm7 430 mm
 Šírka2 500 mm2 670 mm2 670 mm
 Výška korby2 060 mm2 060 mm2 060 mm
 Svetlá výška430 mm430 mm430 mm
 Bojová hmotnosť13 500 kg15 000kg18 600kg
 Maximálna rýchlosť :
 - na ceste100-110 km/h100 km/h100 km/h
 - pri plávaní11 km/h11 km/h10 km/h
 Dojazd650 km600 km550 km

   Vozidlo PANDUR vyvinula z vlastnej iniciatívy firma Steyr-Daimler-Puch. Vývoj bol zahájený koncom 70. rokov 20. storočia. Prvé vozidlo z jedenástich predsériových bolo vyrobené v roku 1986. Impulzom pre zahájenie sériovej výroby bola objednávka rakúskej armády.
   Zdokonalené vozidlo PANDUR II má zmenený tvar korby a podvozok s usporiadaním 6x6 a 8x8, pričom využíva 90% komponentov z typu PANDUR.

   Technický popis

   Pandur je kolesové obrnené vozidlo s pohonom všetkých kolies. Predné dve nápravy sú riaditeľné. Všetky kolesá sú nezávisle zavesené, na predných nápravách na dvojici výkyvných ramien, na zadnej náprave na vlečnom ramene. Predné nápravy sú odpružené vinutými pružinami a zadná náprava torznými tyčami. Každý záves má teleskopický tlmič. Kolesá sú vybavené centrálnym dohusťovaním a konštrukcia disku umožňuje dojazd aj pri poškodení pneumatiky.
   Pohonná jednotka s prevodovým agregátom je umiestnená v pravej prednej časti korby vozidla. Ide o radový preplňovaný šesťvalcový vznetový motor Steyr WD 612.35 s priamym vstrekovaním paliva a medzistupňovým chladičom, s výkonom 209 kW. Motor je vybavený motorovou brzdou. Koncová časť výfukového systému, ktorá je umiestnená na pravej bočnici korby, má protihlukovú a tepelnoizolačnú úpravu znižujúcu zvukovú a infračervenú signatúru vozidla.
   Prevodovka Allison MT 653DR je plnoautomatická, hydraulicky ovládaná, s hydrodynamickým meničom krútiaceho momentu. Prevodovka má päť stupňov na jazdu dopredu a jeden na jazdu dozadu. Vozidlo možno na želanie vybaviť počítačovým systémom Automatic Drivetrain Management (ADM), ktorý priebežne optimalizuje trakčné schopnosti vozidla (automaticky ovláda uzávierky diferenciálov) a slúži aj na diagnostikovanie porúch a ich vizuálnu a zvukovú signalizáciu.
   Tvar korby, zvarenej z homogénneho panciera, bol optimalizovaný počítačom, aby sa dosiahla čo najmenšia efektívna radarová odrazová plocha. Vpredu na ľavej strane korby je príklop vodiča a na zadnom čele veľkorozmerné dvojkrídlové dvere. Usporiadanie otvorov na strope je variabilné a závisí od verzie vozidla. Obojživelná modifikácia má po oboch stranách zadnej časti korby vodometné pohonné jednotky a vpredu na hornom šikmom pancieri veľkoplošný sklopný vlnolam. Korba je balisticky odolná proti účinku striel kalibru 7,62 mm zo všetkých strán a proti účinku striel kalibru 12,7 mm spredu v uhle 30° od pozdĺžnej osi vozidla. Vnútorné steny majú špeciálne kevlarové obloženie, ktoré zachytáva črepiny alebo odštiepené kusy panciera pri zásahu mínou alebo priebojnou strelou. Vonkajší povrch korby je vybavený špeciálnym náterom absorbujúcim infražiarenie, ktorého zdrojom je pohonný agregát vozidla.

PANDUR II

   Vozidlá Pandur II existjú v dvoch základných verziách 6x6 a 8x8, pričom sa využívajú zhruba 90% komponentov z predošlého typu Pandur. Vozidlá majú zabezpečenú balistickú odolnosť proti priebojnej strele (AP) kalibru 7,62 mm a s dodatkovým pancierom aj proti priebojnej strele (AP) kalibru 14,5 mm zo vzdialenosti 100 metrov. Vnútrajšok korby má kevlarové protičrepinové obloženie. Dvojité sendvičové dno korby a zavesené sedačky osádky prispievajú k lepšej ochrane proti účinku mín.
   Pohonná sústava je riešená ako "power-pack" (spoločný pre obe verzie) pozostávajúci z radového šesťvalcového turbodiesela Cummins ISC 350 s medzistupňovým chladičom a výkonom 355 k (verzia 6x6) alebo 405 k (verzia 8x8), úplne automatickej elektronicky riadenej šesťstupňovej prevodovky ZF 6 HP 602 C a dvojstupňového meniča krútiaceho momentu. Montáž alebo demontáž celého power-packu trvá 15 minút.
   Podvozok preberá konštrukčné skupiny z typu Pandur. Verzia 6x6 PandurII uvezie spolu 12 osôb a môže mať zabudované zbrane do kalibru 90 mm, zatiaľ čo verzia 8x8 má miesto pre 14 osôb a môže niesť zbraňový systém do kalibru 105 mm (pre americkú armádu systém GDLS s kanónom 105 mm). Pre rakúsku armádu sa predpokladajú dodávky s vežovým stabilizovaným kanónom Mauser kalibru 30 mm a spriahnutým guľometom kalibru 7,62 mm. Ide o vežu z rakúskeho pásového bojového vozidla pechoty ULAN, vrátane systému riadenia paľby. Dodávať sa budú aj obojživelné moditikácie.

   Verzie

Obrnený transportér - slúži na prepravu osemčlenného mužstva. Rakúske vozidlá sú vyzbrojené 12,7 mm guľometom M2HB. Vozidlo existuje v dvoch verziách dĺžky: základná má rázvor medzi 2. a 3. nápravou 1530 mm a predĺžená verzia má rázvor 1830 mm.
Vozidlo na prevoz ranených - využíva verziu s predĺženú rázvorom a má o 300 mm vyššiu strednú a zadnú časť. Umožňuje prepravu štyroch ležiacich alebo dvoch ležiacich a troch sediacich alebo šesť sediacich zranených.
Prieskumné vozidlo - je vybavené dvojmiestnou vežou Steyr-Daimler-Puch s automatickým kanónom MK30- 2 kalibru 30 mm.
Vozidlo palebnej podpory - je vybavené dvojmiestnou vežou Cockerill s kanónom kalibru 90 mm.
Bojové vozidlo pechoty - túto verziu ponúka americká firma AV Technology, ktorá vlastní licenciu na výrobu a predaj na americkom trhu aj v iných regiónoch.
Stíhač tankov - táto verzia je vybavená vežou Euromissile UTM 800 s štvornásobným odpaľovacím zariadením pre riadené streli HOT alebo pancierovou vežou ATL s dvojnásobným odpaľovacím zariadením TOW.
Minometná verzia - je vybavená mínometom kalibru 81 mm.
Vyslobodzovacie a opravárenské vozidlo - má na ľavej zadnej časti korby umiestnený žeriav s ramenom dlhým 3660 mm a otočným o 145° s max. nosnosťou 3000 kg.

   Použitá literatúra
APOLÓGIA č.6,7/2002; Obrnené vozidlá PANDUR a PANDUR II, autor: Ing. František Ježek
ATM č.11/1999; PANDUR

   LINKY
  ARMOR FOTO

  « SPÄŤ Fotoalbum »