B-1 CENTAURO, VBC




TECHNICKÉ ÚDAJE :
B-1 CENTAUROVBC
 Dĺžka8 550 mm7 932 mm
 Šírka2 945 mm3 280 mm
 Výška2 735 mm2 872 mm
 Svetlá výška417 mm425 mm
 Maximálna hmotnosť6 700 kg2 200 mm
 Výkon motora382 kW382 kW
 Maximálna rýchlosť :105 km/h105 km/h
 Dojazd800 km800 km

   B-1 Centauro bolo vyvinuté konzorciom IVECO-FIAT/OTO Melara podľa požiadavkou talianskych ozbrojený síl ako náhrada zastaralých tankov M-47. Prvé sériové vozidlo bolo vyrobené v roku 1991. Vozidlo je určené pre boj s obrnenou technikou a na vykonávanie prieskumu. Vozidlo Centauro poslúžilo ako základ pre obrnený transportér VBC.

   Technický popis

   Vozidlo má oceľovú pancierovú korbu s motorom v prednej časti. Pohonnou jednotkou je preplňovaný vznetový motor IVECO 6VTCA. Automatická prevodovka IVECO má päť stupňov vpred a dva vzad. Vozilo má poháňané všetky kolesá, pričom prvá, druhá a štvrtá náprava sú riaditeľné. Zavesenie náprav je typu McPherson s hydropneumatickými tlmičmi. Konštrukcia kolies umožňuje núdzový dojazd aj v prípade úpného úniku vzduchu z pneumatiky. K dispozícii je aj centrálne dohusťovanie pneumatík.
   Vozidlo má nízku trojmiestnu vežu s lafetovaným kanónom kalibru 105 mm. Veliteľ má k dispozícii panoramatický denný zameriavač, v noci môže použiť noktovízni prístroj alebo na monitory sledovať obraz zo strelcovho termovízneho zameriavača. Strelec má k dispozícii ešte stabilizovaný denný zameriavač s laserovým diaľkomerom. Tretím členom posádky vo veži je nabíjač. Doplnkovú výzbroj tvoria dva guľomety kalibru 7,62 mm a osem vrhačov dymových granátov. Vozidlo môže byť vybavené blokmi dynamickej ochrany.

VBC CENTAURO
   Vozidlo konštrukčne vychádza z typu B-1. Boky korby dostali prídavné pancierovanie, ktoré čiastočne prekrýva kolesá druhej, tretej a štvrte nápravy. V zadnej časti sú na každej strane dve strieľne. Motorový priestor a miesto vodiča v prednej časti zostali nezmenené. V zadnej časti je priestor pre šesťčlenný výsadok. Veliteľ a strelec majú svoje miesto vo veži HITFIST 25, ktorá je prevzatá z pásového vozidla DARDO.
   V roku 2000 bola predstavená verzia VBC s vežou HITFIST 60/70. Veža je dvojmiestna a je v nej inštalovaný kanón kalibru 60mm. Táto verzia nemá na bokoch korby strieľne.

   Použitá literatúra

ATM č.4/1998; CENTAURO, rodina italských obrněných vozidel, autor: Michal Zdobinský
ATM č.2/2001; Vozidlá CENTAURO

  « SPÄŤ Fotoalbum »