BVP-1


TECHNICKÉ ÚDAJE :
 Dĺžka6 735 mm
 Šírka2 940 mm
 Výška2 070 mm
 Bojová hmotnosť13 250 kg
 Maximálna rýchlosť :
 - na ceste65 km/h
 - pri plávaní6 km/h
 Maximálny dojazd550-600 km

   Bojové vozidlo pechoty BVP-1 je určené na vedenie priamej aj podpornej streľby a prepravu motostreleckého družstva . Vývoj vozidla prebiehal v konštrukčnej kancelárii v Čeljabinskom traktorovom závode od roku 1959 pod označením projekt 765. V roku 1966 bolo vozidlo zavedené do výzbroje ZSSR.
   V roku 1967 sa začala licenčná výroba BVP- 1 na Slovensku. V ZTS Martin sa vyrábali motory, v ZTS Dubnica veža s kanónom, v Hriňovej prevodovky a v ZTS Dubnica pancierové korby a konečná montáž vozidla. Na základe Viedenských dohovorov o znížení počtu zbraní v roku 1990 podliehali likvidácii, lebo západné armády radili BVP-1 medzi ľahké tanky. Aby sa zabránilo ich likvidácii, bola pôvodná veža nahradená vežou z OT- 64. Takto upravené vozidlo dostala označenie OT-90.

   Technický popis

   BVP-1 je pásové obojživelné pancierované vozidlo určené na vedenie priamej aj podpornej streľby a prepravu osemčlenného motostreleckého družstva.
   Korba vozidla je zvarená z oceľových pancierových plechov s hrúbkou od 6mm do 20 mm. Niektoré časti vozidla sú zhotovené z hliníkových zliatin. Podvozok tvorí 6 párov pojazdových kolies, ktoré sú odpružené torznými tyčami. Prvé a posledné koleso má aj hydraulický tlmič. Vpredu sú hnacie kolesá a vzadu napínacie. Vrchnú časť pásov podopierajú na každej strane 3 nosné kladky. Pásy zabezpečujú aj pohyb vozidla vo vode. Na prednej časti korby sa nachádza výklopný vlnolam.
   Pohon vozidla zabezpečuje 4-dobý vznetový motor UTD-20 s výkonom 221 kW. Motor s prevodovým mechanizmom je umiestnený v prednej časti vozidla. Výfukové potrubie je vybavené zariadením na zadymovanie.
   Vozidlo má otočnú vežu so 73mm kanónom 2A28 s hladkým vývrtom hlavne. V pravo od kanónu je lafetovaný spriahnutý 7,62mm guľomet PKT. Nad kanónom je umiestnené odpaľovacie zariadenie 9S428 pre PTRS 9M14M, resp. 9M111M. Streli sa nabíjajú ručne po otvorení nabíjacieho poklopu. Strelec-operátor má k dispozícii 4 periskopy TNPO-170 a kombinovaný periskopický zameriavač 1-PN-22. V prednej časti na ľavej strane je miesto pre vodiča. K dispozícii má kombinovaný denno-nočný optický prístroj TVNO-2, alebo TVNE-1Pa a 3 periskopy TNPO-170. Za ním sa nachádza miesto veliteľa vozidla. ten má k dispozícii otočný príklop s kombinovaným infraďalekohľadom TKN-3B. na príklope sú ešte dva periskopy. Veliteľ má k dispozícii rádiostanicu R-123 a vnútorné hovorové zariadenie R-124. V zadnej časti vozidla je priestor pre motostrelecké družstvo. Do vozidla vstupujú dvojdielnymi dverami v zadnej časti, ktoré zároveň slúžia ako nádrže pohonných hmôt. Na strope nad priestorom družstva sú štyri príklopy. Každý člen družstva má k dispozícii jeden periskop TNPO-170. Prevážané družstvo môže viesť paľbu z ručných zbraní strieľňami nachádzajúcich sa po bokoch vozidla a ľavých zadných dverách. Vozidlo je vybavené filtroventilačným zariadením, ktoré poskytuje posádke ochranu pred zbraňami hromadného ničenia.

   Verzie a odvodené typy
Na báze BVP vzniklo mnoho modifikácií, napríklad:
BVP-1MA - modernizpvané BVP-1 s vežou KUKA E8
AMB-S - ambulantné vozidlo
SVO - smohybný výbušný odmínovač
DTP - dielňa technickej pomoci
DTP-90M - dielňa technickej pomoci
MU-90 - mínový ukladač
VPV - vyslobodzovacie pásové vozidlo
SNEŽKA - prieskumný komplet
PRAM-S - samohybný minomet kalibru 120 mm


   Použitá literatúra
APOLÓGIA č.2/1999; Monografia BVP-1, autor: Martin Vozár

  « SPÄŤ Fotoalbum »