ASCOD




TECHNICKÉ ÚDAJE :
 Dĺžka celková6 836 mm
 Dĺžka korby6 161 mm
 Šírka celková3 150 mm
 Výška celková2 653 mm
 Výška korby1 775 mm
 Svetlá výška450 mm
 Bojová hmotnosť25 200 kg
 Merný tlak62 Pa
 Výkon motora441 kW
 Max. rýchlosť na ceste70 km/h
 Dojazd na ceste500 km

   ASCOD (Austrian - Spanish Cooperative Development) je bojové vozidlo pechoty, ktoré vzniklo zo spolupráce Rakúska a Španielska. V roku 1990 bol vyrobený prototyp, ktorý sa neskôr zúčastnil výberového jednania nórskej armády na nové BVP. Vozidlo nebolo nórskou armádou vybrané, ale porovnávacie skúšky poskytli dôležité informácie, ktoré viedli k niektorím konštrukčným zmenám. Bolo pridané siedme pojazdové koleso, rozšírené pásy, použitý výkonnejší motor, mierne zväčšená veža a odstránené pozorovacie okienka a strieľne na bokoch korby. Španielska armáda bola s vozidlom spokojná a v roku 1996 objednala prvú sériu 144 vozidiel pre ktoré bolo vybrané meno PIZARRO.
   Rakúsko zvažovalo zaradenie vozidiel do výzbroje kvôli finančným problémom dlhšie. Nakoniec sa rozhodlo objednať 112 vozidiel, ktoré dostali meno ULAN.

   Technický popis

   V prednej časti korby sedí vľavo vodič a vpravo od neho je pohonná jednotka. V strede je umiestnená dvojmiestna veža a vzadu je priestor pre osemčlenné družstvo. Korba aj veža je vyrobená z oceľového panciera ktorý poskytuje ochranu pred účinkami priebojnej munície kalibru 7,62 mm z akejkoľvek vzdialenosti. Čelo korby odoláva priebojnej munícii do kalibru 14,5 mm zo vzdialenosti viac ako 500 m. Základné vyhotovenie pancierovania poskytuje ochranu zo všetkých strán aj zhora pred črepinami delostreleckých 155 mm granátov, ktoré vybuchnú vo vzdialenosti 10 m a viac. Korba aj veža môže byť vybavená prídavným pasívnym pancierom , ktorý zvyšuje odolnosť čela proti podkalibrovej priebojnej munícii kalibru 30 mm zo vzdialenosti 1000 m a viac a ostatné časti korby proti priebojnej munícii kalibru 14,5 mm vypálenej zo vzdialenosti 500 m a viac. Na vozidle môže byť inštalovaná aj dynamická ochrana. Vozidlo má systém ochrany proti účinkom ZHN a protipožiarne zariadenie. Na želanie možno namontovať detektor laserového ožiarenia, klimatizáciu, radlicu pre vyorávanie protitankových mín a ďalšie vybavenie.
   Pohonnú jednotku tvorí nemecký dieselový osemvalec MTU 8V- 2000- TE22 s výkonom 441 kW, ktorý je spojený s automatickou prevodovkou Renk so šiestimi rýchlostnými stupňami. Pohonná jednotka je dobre prístupná pod veľkoplošným výklopným panelom. Motor zaručuje pomer výkonu k hmotnosti 17,5 kW/t. Merný tlak vozidla na pôdu je 62 kPa.
   V strede vozidla je dvojmiestna plne otočná elektromechanicky ovládaná veža SP3 firmy Steyr, ktorá je v pozdĺžnej ose mierne vyosená vľavo (pri čelnom pohľade). Vo veži je lafetovaný nemecký automatický kanón Mauser MK 30 so stabilizáciou v dvoch rovinách a dvojitým prívodom munície. Zbraň má námer -10° až +50°. S kanónom je spriahnutý 7,62 mm guľomet. Na veži je na každej strane šesť vrhačov zadymovacých granátov kalibru 76 mm.
   Vozidlo nemá na bokoch korby pozorovacie okienka, namiesto toho je v pravej zadnej časti stropu (pri čelnom pohľade) umiestnená kopula s prielezom a ôsmimi priezormi. Ďalšie pozorovacie okienko je umiestnené v zadných jednokrídlových dverách.

   Verzie

Základnou verziou je bojové vozidlo pechoty. Odvodené verzie sú ASCOD 105 a ASCOD 105 LRF.
   Vozidlo palebnej podpory / stíhač tankov ASCOD 105 je vybavený juhoafrickou trojmiestnou vežou LMT 105 s poloautomatickým kanónom GT 7 kalibru 105 mm. Kanón je stabilizovaný v dvoch rovinách a má námer -8° až +17°. Hmotnosť sa oproti BVP zvýšila o 3200 kg, výška sa zvýšila na 2,76 m a dĺžka na 7,63 m.
   Stíhač tankov/ľahký tank ASCOD 105 LRF má vežu talianskej firmy Otobreda s kanónom L7A kalibru 105 mm. Kanón má námer -9° až +15°. Táto verzia je najťažšia, má hmotnosť 29 400 kg. Preto výrobca ponúka popri štandardnej pohonnej jednotke aj motor s výkonom 530 kW. Celková dĺžka vozidla je 8,28 m a výška je 2,75 m.

   Použitá literatúra
ATM č.11/2000; ASCOD, autor: Ing. Ján Martinec

   LINKY
  ARMY-TECHNOLOGY

  « SPÄŤ Fotoalbum »