ASCOD (Austrian - Spanish Cooperative Development) je bojové
vozidlo pechoty, ktoré vzniklo zo spolupráce Rakúska a Španielska. V roku 1990
bol vyrobený prototyp, ktorý sa neskôr zúčastnil výberového jednania nórskej
armády na nové BVP. Vozidlo nebolo nórskou armádou vybrané, ale porovnávacie
skúšky poskytli dôležité informácie, ktoré viedli k niektorím konštrukčným zmenám.
Bolo pridané siedme pojazdové koleso, rozšírené pásy, použitý výkonnejší motor,
mierne zväčšená veža a odstránené pozorovacie okienka a strieľne na bokoch korby.
Španielska armáda bola s vozidlom spokojná a v roku 1996 objednala prvú sériu
144 vozidiel pre ktoré bolo vybrané meno PIZARRO.
Rakúsko zvažovalo zaradenie vozidiel do výzbroje kvôli finančným
problémom dlhšie. Nakoniec sa rozhodlo objednať 112 vozidiel, ktoré dostali
meno ULAN.
V prednej časti korby sedí vľavo vodič a vpravo od neho je
pohonná jednotka. V strede je umiestnená dvojmiestna veža a vzadu je
priestor pre osemčlenné družstvo. Korba aj veža je vyrobená z oceľového panciera
ktorý poskytuje ochranu pred účinkami priebojnej munície kalibru 7,62 mm z
akejkoľvek vzdialenosti. Čelo korby odoláva priebojnej munícii do kalibru
14,5 mm zo vzdialenosti viac ako 500 m. Základné vyhotovenie pancierovania
poskytuje ochranu zo všetkých strán aj zhora pred črepinami delostreleckých
155 mm granátov, ktoré vybuchnú vo vzdialenosti 10 m a viac. Korba aj
veža môže byť vybavená prídavným pasívnym pancierom , ktorý zvyšuje odolnosť čela
proti podkalibrovej priebojnej munícii kalibru 30 mm zo vzdialenosti 1000 m
a viac a ostatné časti korby proti priebojnej munícii kalibru 14,5 mm vypálenej
zo vzdialenosti 500 m a viac. Na vozidle môže byť inštalovaná aj dynamická
ochrana. Vozidlo má systém ochrany proti účinkom ZHN a protipožiarne zariadenie.
Na želanie možno namontovať detektor laserového ožiarenia, klimatizáciu, radlicu
pre vyorávanie protitankových mín a ďalšie vybavenie.
Pohonnú jednotku tvorí nemecký dieselový osemvalec MTU 8V- 2000- TE22
s výkonom 441 kW, ktorý je spojený s automatickou prevodovkou Renk so
šiestimi rýchlostnými stupňami. Pohonná jednotka je dobre prístupná pod
veľkoplošným výklopným panelom. Motor zaručuje pomer výkonu k hmotnosti 17,5 kW/t.
Merný tlak vozidla na pôdu je 62 kPa.
V strede vozidla je dvojmiestna plne otočná elektromechanicky ovládaná veža SP3
firmy Steyr, ktorá je v pozdĺžnej ose mierne vyosená vľavo (pri čelnom pohľade).
Vo veži je lafetovaný nemecký automatický kanón Mauser MK 30 so stabilizáciou v
dvoch rovinách a dvojitým prívodom munície. Zbraň má námer -10° až +50°.
S kanónom je spriahnutý 7,62 mm guľomet. Na veži je na každej strane šesť
vrhačov zadymovacých granátov kalibru 76 mm.
Vozidlo nemá na bokoch korby pozorovacie okienka, namiesto toho
je v pravej zadnej časti stropu (pri čelnom pohľade) umiestnená kopula s
prielezom a ôsmimi priezormi. Ďalšie pozorovacie okienko je umiestnené v zadných
jednokrídlových dverách.
Základnou verziou je bojové vozidlo pechoty. Odvodené verzie sú ASCOD 105 a ASCOD 105 LRF.
Vozidlo palebnej podpory / stíhač tankov ASCOD 105 je vybavený
juhoafrickou trojmiestnou vežou LMT 105 s poloautomatickým kanónom GT 7 kalibru
105 mm. Kanón je stabilizovaný v dvoch rovinách a má námer -8° až +17°.
Hmotnosť sa oproti BVP zvýšila o 3200 kg, výška sa zvýšila na 2,76 m a
dĺžka na 7,63 m.
Stíhač tankov/ľahký tank ASCOD 105 LRF má vežu talianskej firmy
Otobreda s kanónom L7A kalibru 105 mm. Kanón má námer -9° až +15°.
Táto verzia je najťažšia, má hmotnosť 29 400 kg. Preto výrobca
ponúka popri štandardnej pohonnej jednotke aj motor s výkonom 530 kW.
Celková dĺžka vozidla je 8,28 m a výška je 2,75 m.
ATM č.11/2000; ASCOD, autor: Ing. Ján Martinec
ARMY-TECHNOLOGY
|