Tento tank s firemným označením Praga LLT bol pôvodne vyvinutý
pre Litvu. V lete roku 1940 pohltil Litvu Sovietsky zväz, ktorý nemal o tieto
tanky záujem. Nemci nemali o tieto tanky tiež záujem a povolili ich predaj
do spriatelených, prípadne neutrálnych štátov. 6.7.1940 ponúkol výrobca
slovenskej armáde tieto tanky, ktoré boli bez výzbroje. Podmienkou slovenskej
armády bolo vyzbrojenie vozidiel delom Škoda A7 kalibru 37mm a dvomi guľometmi
ZB vz.37. Na základe ponuky z 19.8.1940 objednala slovenská armáda celú sériu
21 tankov Praga LLT s tým, že výzbroj bude objednaná a namontovaná dodatočne.
Slovenská armáda prevzala tanky v novembri roku 1940. Tanky dostali označenie
LT vz.40. na jar roku 1941 boli na Slovensko dodané delá a guľomety. Kvôli
nedodaniu nových predných pancierových dosiek na veže, ktoré by umožnili montáž
diel, boli tanky dočasne vyzbrojené iba guľometmi. Takto bolo sedem tankov
nasadených do bojov v Sovietskom zväze. V júli 1941 boli dodané pancierové
dosky a do tankov mohli byť namontované delá. V auguste boli tanky stiahnuté
z fronty na Slovensko. Jeden z tankov bol zničený v boji. Zvyšných 20 tankov
bolo na jeseň roku 1941 dozbrojených a dovybavených. Vtedy už boli nevhodné
pre frontové nasadenie a preto tanky slúžili ako doprovod zásobovacích konvojov.
Korba vozidla bola znitovaná z pancierových plechov rôznej
hrúbky. V ľavej prednej časti sedel vodič. V pravej časti čelného panciera
bol umiestnený guľomet ZB vz.37 kalibru 7,92mm, ktorý mohol obsluhovať
diaľkovou spúšťou vodič. V prednej časti bola umiestnená prevodovka Praga
Wilson typ CH. Vpravo vedľa prevodovky boli umiestnené schránky pre muníciu.
Vo veži sedeli ďalší dvaja členovia posádky. Vpravo sedel
strelec-radista, ktorý obsluhoval vežový guľomet, nabíjal delo a obsluhoval
rádiostanicu Telefunken vz.40. Tá bola umiestnená v zadnom výklenku veže.
Vľavo sedel veliteľ, ktorý mohol pozorovať okolie priezorom v pancierovej
otočnej kopuly umiestnenej na veži. Posádka vstupovala do vozidla dvomi veľkými
príklopmi na vrchnej časti veže. Príklopy sa otvárali dozadu.
V zadnej časti vozidla bol motorový priestor. Motor bol radový
šesťvalcový zážihový Praga TNH s objemom 7730 cm2. Na každej stane motorového
priestoru bola umiestnená palivová nádrž s objemom 85 litrov.
Podvozok tvorili na každej strane štyri veľké kolesá. Každá
dvojica kolies bola odpružená spoločnou listovou pružinou. Vrchnú časť pásu
podopierali tri kladky.
HPM č.11/1992; Slovenský lehký tank vzor 40, autor: Vladimír Francev
|