LT-40


TECHNICKÉ ÚDAJE :
 Dĺžka4 270 mm
 Šírka1 980 mm
 Výška2 135 mm
 Svetlá výška360 mm
 Hmotnosť7 500 kg
 Výkon motora93 kW
 Max. rýchlosť47 km/h
 Dojazd na ceste200 km

   Tento tank s firemným označením Praga LLT bol pôvodne vyvinutý pre Litvu. V lete roku 1940 pohltil Litvu Sovietsky zväz, ktorý nemal o tieto tanky záujem. Nemci nemali o tieto tanky tiež záujem a povolili ich predaj do spriatelených, prípadne neutrálnych štátov. 6.7.1940 ponúkol výrobca slovenskej armáde tieto tanky, ktoré boli bez výzbroje. Podmienkou slovenskej armády bolo vyzbrojenie vozidiel delom Škoda A7 kalibru 37mm a dvomi guľometmi ZB vz.37. Na základe ponuky z 19.8.1940 objednala slovenská armáda celú sériu 21 tankov Praga LLT s tým, že výzbroj bude objednaná a namontovaná dodatočne. Slovenská armáda prevzala tanky v novembri roku 1940. Tanky dostali označenie LT vz.40. na jar roku 1941 boli na Slovensko dodané delá a guľomety. Kvôli nedodaniu nových predných pancierových dosiek na veže, ktoré by umožnili montáž diel, boli tanky dočasne vyzbrojené iba guľometmi. Takto bolo sedem tankov nasadených do bojov v Sovietskom zväze. V júli 1941 boli dodané pancierové dosky a do tankov mohli byť namontované delá. V auguste boli tanky stiahnuté z fronty na Slovensko. Jeden z tankov bol zničený v boji. Zvyšných 20 tankov bolo na jeseň roku 1941 dozbrojených a dovybavených. Vtedy už boli nevhodné pre frontové nasadenie a preto tanky slúžili ako doprovod zásobovacích konvojov.

   Technický popis

   Korba vozidla bola znitovaná z pancierových plechov rôznej hrúbky. V ľavej prednej časti sedel vodič. V pravej časti čelného panciera bol umiestnený guľomet ZB vz.37 kalibru 7,92mm, ktorý mohol obsluhovať diaľkovou spúšťou vodič. V prednej časti bola umiestnená prevodovka Praga Wilson typ CH. Vpravo vedľa prevodovky boli umiestnené schránky pre muníciu.
   Vo veži sedeli ďalší dvaja členovia posádky. Vpravo sedel strelec-radista, ktorý obsluhoval vežový guľomet, nabíjal delo a obsluhoval rádiostanicu Telefunken vz.40. Tá bola umiestnená v zadnom výklenku veže. Vľavo sedel veliteľ, ktorý mohol pozorovať okolie priezorom v pancierovej otočnej kopuly umiestnenej na veži. Posádka vstupovala do vozidla dvomi veľkými príklopmi na vrchnej časti veže. Príklopy sa otvárali dozadu.
   V zadnej časti vozidla bol motorový priestor. Motor bol radový šesťvalcový zážihový Praga TNH s objemom 7730 cm2. Na každej stane motorového priestoru bola umiestnená palivová nádrž s objemom 85 litrov.
   Podvozok tvorili na každej strane štyri veľké kolesá. Každá dvojica kolies bola odpružená spoločnou listovou pružinou. Vrchnú časť pásu podopierali tri kladky.

   Použitá literatúra
HPM č.11/1992; Slovenský lehký tank vzor 40, autor: Vladimír Francev

  « SPÄŤ Fotoalbum »